• informatie-huiswerkbegeleiding
  • bijles-basischool
  • huiswerkbegeleiding
  • bijles

Over Op Maat

"Uw kind een zo goed mogelijke uitgangspositie geven in het leven, passend bij zijn of haar capaciteiten en talenten."

Dat is wat wij, uw kind, uzelf als ouder en het onderwijs dat uw kind volgt, willen bereiken. Hiertoe werken wij vanuit drie belangrijke uitgangspunten:

I) Afstemmen op de behoeften van uw kind

Door de begeleiding zowel organisatorisch als inhoudelijk af te stemmen op de individuele behoeften van de leerlingen die Op Maat begeleidt, is Op Maat in staat om samen met u een systeem op te zetten waarin de talenten van uw kind de ruimte krijgen.

II) Werken met behulp van wetenschappelijke inzichten

Nederland is een van de weinige landen ter wereld, waarin de studierichtingen (ortho)pedagogiek en onderwijskunde bestaan aan de universiteit. Er is dan ook veel specifieke kennis vanuit die hoek waarover wij kunnen beschikken om uw kind zo effectief mogelijk te begeleiden. Daarnaast zijn er nog volop andere wetenschappelijke vakgebieden, zoals psychologie, sociologie en neurologie, die relevante informatie leveren op basis waarvan we kunnen werken. Omdat we uw kind zo effectief mogelijk willen begeleiden, is het noodzakelijk dat we van de ontwikkelingen op verschillende vakgebieden op de hoogte blijven en deze gebruiken om de begeleiding vorm te geven.

III) Vizier op de toekomst; aandacht voor de "21st century skills"

De achtergrond:
Onze kinderen groeien op in een ten dele digitale wereld. Technische en wetenschappelijke ontwikkelingen volgen elkaar in een steeds hoger tempo op. Hierdoor kunnen wij niet precies weten hoe de wereld er over bijvoorbeeld 10 jaar uit zal zien. Dit moet wel invloed hebben op de vaardigheden en kennis die uw kind nodig heeft om in de toekomst optimaal te kunnen functioneren.

21st century skills: Uw kind handvatten geven voor de toekomst:
Overgaan van uw kind naar een volgend leerjaar is niet het enige doel van Op Maat Studiebegeleiding. Ook het ontwikkelen van de attitude en vaardigheden die nodig zijn om zelfstandig te worden en goed te kunnen functioneren in een nu nog onbekende wereld, staan volop in de aandacht tijdens de begeleiding. Hierbij kunt u denken aan een goede integratie van ict in de studie van uw kind, waardoor een enorme hoeveelheid aan bronnen kan worden aangeboord. De kunst is om een effectieve balans te vinden tussen de fysieke - en digitale hulpbronnen. Uw kind leert kritisch te beoordelen, verschillende bronnen te gebruiken en te combineren tot nieuwe informatie. Dat maakt het verschil tussen domweg copy-pasten en creƫren.